Afbeelding

Ons opvoedingsproject

Het Xaveriuscollege is een jezuïetenschool. Onze voedingsbodem is de Ignatiaanse pedagogie, een verwijzing naar Ignatius van Loyola, stichter van de jezuïeten. Franciscus Xaverius was zijn eerste volgeling, onze school verleent daaraan haar naam.

Hieronder willen we de Ignatiaanse pedagogie aan jou uitleggen. Ze vormt het vertrek- en eindpunt in alles wat we op school doen.

Afbeelding

Ignatius van Loyola

De 10 bewegingen van de Ignatiaanse pedagogie

De ignatiaanse pedagogie wil jongeren opvoeden tot bekwame, bewuste en bewogen mensen. Ons project wordt gevoed vanuit het christelijk humanisme van Ignatius van Loyola. Zijn inspiratie verwoorden we vandaag in 10 bewegingen.

 

1. Vertrouwen geven

Vertrouwen geven is het uitgangspunt van de ignatiaanse pedagogie. Het is de hoeksteen van onze schoolcultuur. Vertrouwen krijg je nog voor het verdiend is, zo kan je groeien in vrijheid en verantwoordelijkheid.

2. Zorg dragen

We bemoedigen en helpen leerlingen thuis of op school. Deze zorg ligt bij de leerkracht, de leerlingenbegeleiding, het zorgteam en de directie. Ouders zijn hierbij onze partners.

3. Uitdagen tot meer

We willen je uitdagen om je talenten te ontwikkelen. Daarom moedigen we je aan om te blijven groeien op alle gebieden. Het gaat er niet om dat je beter bent dan de anderen. We willen je eigen mogelijkheden helpen ontplooien, zo kan je je ten dienste stellen van anderen.

4. Smaak geven

‘veel’ is vaak synoniem van oppervlakkig en vluchtig. In plaats van je hoofd te overladen met kennis, willen we je smaak geven in kennen en kunnen.

5. Reflecteren en kritisch kiezen

Terugblikken op ervaringen en erover reflecteren maakt deel uit van de ignatiaanse pedagogie. We leren je stilstaan bij wat je geleerd en beleefd hebt. We helpen je verstandig om te gaan met informatiebronnen, opinies, ideeën en media. Zo kan je gefundeerd en weloverwogen kiezen voor wat waardevol is.

6. De hele mens vormen

We willen de hele mens vormen en hopen dat je zo uitgroeit tot een bekwame (jong)volwassene, bewust van wat er in de wereld omgaat en bewogen door de noden van anderen.

7. Samen werken, samen leren

We hebben de anderen nodig en zijn verantwoordelijk voor mekaar. Je staat er dus niet alleen voor. De culturele en levensbeschouwelijke diversiteit op school is daarbij een bron van rijkdom, geen hinderpaal. De school is een oefenplaats voor zorgzaam samenleven.

8. Perspectieven openen

Onze school is een microkosmos, maar de wereld is zoveel groter. We willen hier met een open blik naar kijken in al haar schoonheid, kwetsbaarheid en gebrokenheid. Doorheen die zichtbare werkelijkheid kan er voeling groeien met het onzichtbare: de ervaring God te zoeken en vinden in alle dingen.

9. Zorg dragen voor de wereld

We willen je aanzetten tot actie. We hopen dat je op jouw plaats en naar best vermogen verantwoordelijkheid opneemt om de wereld rechtvaardiger te maken. Armen en zwakkeren in de samenleving verdienen bijzondere aandacht, net als respect voor het milieu.

10. Handelen in dankbaarheid

Handelen in dankbaarheid is de grondtoon van al het voorgaande. We vertrouwen erop dat het leven een geschenk is en hopen dat je uitgroeit tot iemand die in dankbaarheid levenskracht vindt en de anderen erin laat delen.

afbeedlingafbeedlingafbeedlingafbeedlingafbeedlingafbeedling